(Voorwoord CEO Patrick Veenhuizen in NBT Magazine februari 2021)
Wat is het lastig om positief te blijven in deze crisis. Er is zoveel negatiefs te melden dat we blind worden voor de kansen die er zijn. Je bent bezig met het managen van hetgeen er telkens weer gebeurd. Niets is hetzelfde en de radertjes in je bedrijf werken trager of soms helemaal niet meer omdat er te weinig beweging in zit. Je hebt focus op het nu en te weinig op de toekomst. Ik noem het maar “vooruitkijken door de achteruitkijkspiegel”. Die titel komt van een boek dat geschreven is door E. Figee in 2009. Hoewel het boekje een andere inhoud kent vind ik de titel briljant gekozen.
Ik heb het geluk dat ik nieuwe mensen heb kunnen aantrekken het afgelopen jaar, die samen met mij het bedrijf naar de toekomst leiden. Ras- optimisten, goede service mensen en iemand die veranderen tot zijn core business heeft gemaakt. Het is nodig voor mijn bedrijf om verder te professionaliseren en dat gebeurt nu ook. Structuren en werkprocessen worden aangepakt, onze website is compleet vernieuwd en we gaan dit jaar voorzichtig starten met marketing. En dat allemaal voor een technisch service bedrijf! Ik vind het geweldig.
Ik las in een artikel van Frank Janssen dat het broodvolume in 2019 nog is gestegen, maar dat de verwachting is dat het in 2020 gedaald zal zijn. Met name omdat de broodconsumptie in het out of home kanaal door Corona nagenoeg is stil gelegd. Retail vangt daar wel het een en ander van op, maar onvoldoende om het gat volledig te dichten is de verwachting. Dat is ook wat wij zien en horen in de markt. De bakkerijen die deels leveren aan Horeca/out of home hebben het zwaar. Daardoor is de investeringsbereidheid heel verschillend. De ene bakker schuift alles vooruit en de andere is druk bezig met de tweede helft van dit jaar. Ik heb deze tijd gezien als een kans om de basis van mijn bedrijf goed neer te zetten en ik zou dat iedere ondernemer willen adviseren, want zo ben je klaar voor de drukte van straks.
Veenhuizen is als exclusief MIWE dealer nog maar een kleine speler in de markt. In Duitsland is MIWE veruit marktleider. Wat in het ene land zo logisch is, is het voor het andere geheel niet. Wij proberen de ondernemers beter te begrijpen door goed te luisteren naar wat zij écht belangrijk vinden. Zo kunnen we uitvinden hoe we hen kunnen helpen. De keuze voor een rotatie-oven of dek-oven. Wat is het juiste moment om te investeren? Gun je jezelf de kwaliteit en betrouwbaarheid of is het toch maar tijdelijk omdat je over 4 jaar wilt verkopen. Zoals je ziet is het vervangen van een oven beslist een belangrijke beslissing waarbij je niet over één nacht ijs gaat. Trouwens over ijs gesproken….
In 2021 zullen jullie zeker meer van ons horen en kijken we niet meer door de achteruitkijkspiegel naar de toekomst, maar gewoon door de voorruit!