“We willen voor deze veertig nieuwe medewerkers een fijne werkgever zijn”

HR-medewerker Suzanne van Lagen over de overname van Coca-Cola
Leerzaam. Dat is de overname van de afdeling Cold Drink Operations Field Service van Coca-Cola Nederland door de Veenhuizen Groep voor HR-medewerker Suzanne van Lagen zeker geweest. “Voor ons Veluwse bedrijf is dit echt een ontzettend interessante stap.”

Intensieve gesprekken met de Ondernemingsraad, met de vakbonden, met de achterban van Veenhuizen en met haar evenknie bij Coca-Cola; Suzanne van Lagen heeft het allemaal meegemaakt. “Een heel nieuwe ervaring voor mij en geweldig om bij betrokken te zijn geweest! We konden veel leren van onze HR-collega’s bij Coca-Cola. Hoe je rekening houdt met de belangen van alle partijen die met de overname te maken hebben. Hoe je het totaalplaatje overziet. En hoe het is om ineens onder een vergrootglas te liggen. Dat zijn we – in tegenstelling tot de wereldwijde corporate Coca-Cola – hier op de Veluwe niet echt gewend.”

Warm welkom

“Nu is het tijd voor het echte werk,” aldus Suzanne. “Onze veertig nieuwe collega’s zijn met een hele afdeling overgezet. Ze zijn ondertussen op onze pay roll gekomen en hebben een plek in onze systemen gekregen. Ze zijn over gegaan naar een organisatie waarin een andere manier van werken en andere regelingen gelden. Best ingrijpend allemaal voor ze. Aan ons de taak om ze een warm welkom te geven en de overgang zo soepel mogelijk voor ze te maken.”

Persoonlijke gesprekken

“We willen voor al deze mensen een fijne werkgever zijn. Om te beginnen hebben we met iedereen, voor 1 mei,  een individueel kennismakingsgesprek gevoerd. We wilden graag weten hoe ze tegen de overstap aankijken, welke mogelijkheden ze binnen Veenhuizen zien voor zichzelf en of ze vragen hebben die nog niet beantwoord zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat bij een overgang als deze een persoonlijke aanpak het beste is. Het zijn veertig individuen met eigen ervaringen, wensen en capaciteiten. We kunnen ze alleen echt onderdeel van ons Veenhuizen-team maken als we naar ze luisteren en ze stuk voor stuk de aandacht geven die ze verdienen.”