Vier jaar voer John van der Veen met de Koninklijke Marine over zee voordat hij van start ging als monteur bij Veenhuizen. Inmiddels is John Planner voor de Cool-divisie. De Marine-mentaliteit zit er nog altijd in. “Ik geef niet snel op en heb geleerd wat kameraadschap is.”
Het was best een overstap voor John: Defensie verlaten en een baan aan wal, in de rol van monteur. Maar het was het juiste moment voor hem. “Ik heb veel van de wereld gezien en veel geleerd. Tijdens de laatste periode bij de Marine volgde ik een technische opleiding waar ik de basis van het monteursvak leerde. Bij Veenhuizen ging ik aan de slag als Hulpmonteur. Ik combineerde leren met werken en dat zorgde voor een goede leergang. Ik werd flink in het diepe gegooid; na een half jaar kreeg ik de sleutel van een bus en werd me gezegd ‘ga er maar op uit!’. Dat was spannend maar vooral leuk en leerzaam.”
Technische planning
“Inmiddels ben ik geen monteur meer, maar planner (met als voordeel: technisch inzicht). Daarnaast check ik de werkbonnen voor facturering, bestel onderdelen bij onze leveranciers en onderhoud contact met de klant en onze monteurs. Doordat ik zelf monteur ben geweest, snap ik wat er moet gebeuren bij de klant. Ik weet precies welke onderdelen nodig zijn en ken het werkveld. Kort gezegd: ik heb met de poten in de klei gestaan.”
Twee stappen vooruit
Tussen zijn huidige functie en die van monteur werkte John een jaartje in het magazijn van Veenhuizen. Dat was niet direct zijn ambitie, maar toch liep het zo. “Ik wilde een switch maken, maar daar was op dat moment geen ruimte voor. Het magazijn was de enige optie. Ik vond het geen probleem omdat ik er alle vertrouwen in had dat er een mooie nieuwe kans voorbij zou komen. Dat bleek te kloppen: al na een jaartje kreeg ik de mogelijkheid om bij de planning aan te schuiven. Ik maakte even een pas op de plaats maar kon daarna twee stappen vooruit zetten! Bovendien had ik het graag voor Veenhuizen over om even geduld te hebben. Het is een mooi bedrijf met goede mensen.”
Regel het maar
“Mijn werk is elke dag anders. En elke dag ontzettend uitdagend, met klanten die bellen met een probleem dat ze in jouw schoot leggen. Regel het maar! Het is de kunst een goede balans te vinden tussen wat voor onze monteurs haalbaar is en wat de klant nodig heeft. De eisen van de Cool-klanten liggen hoog; zéker in het geval van ziekenhuizen en horeca.” John laveert intussen heel behendig tussen zijn collega’s en zijn klanten. “Ik weet dat we soms veel van onze jongens vragen en dat hun vak stressvol is. Maar ik kan goed met ze communiceren. Het is de toon die de muziek maakt. En het onderlinge begrip wordt alleen maar groter als wij planners zo nu en dan meegaan met een monteur en met eigen ogen zien hoe het monteursvak is. Helaas is dit in de corona periode wat lastiger, maar zodra het kan, ga ik zeker weer mee op de bus!. Al is dat voor mij natuurlijk niks nieuws….”